Mehmet Şimşek’in 12 yılı

Ficth adlı uluslararası derecelendirme kuruluşu Türkiye’nin kredi notunu “B”den “B+”ya, not görünümünü “durağan”dan “pozitif”e çıkardı. Daha önce Moody’s ve S&P adlı kuruluşlar da olumlu değerlendirmeler yapmıştı.

Mehmet Şimşek de memnuniyetini ve programına güvenini ifade eden açıklamalar yapıyor. İki açıklamasını son derece önemli görüyorum:

  • “12 yıl sonra gelen bu not artışında, Türkiye’nin uluslararası normlara uyan, kural bazlı ve öngörülebilir politikaları etkili oldu…”

Şimşek’in bu sözleri ekonominin 12 yıldır, özellikle son beş yıldır nasıl kötü yönetildiğinin tescilidir.

  • Şimşek’in diğer açıklaması şöyle: “Yerel seçimlerin ardından orta vadeli programı sürdürmek için seçimsiz uzun bir dönem olacak.”

Bu da seçimlerden sonra içirilecek acı ilacın ne kadar acı olacağının ‘teknik’ beyanıdır.

NEDEN 12 YIL?

Balık hafızalı olduğumuz için bugünkü sorunlarımızın geçmişteki sebeplerini bilmiyor, düşünmüyoruz. Hamasetimiz ve husumetimiz zihnimizde tarih bilgisine ve tarih şuuruna yer bırakmıyor.

Şimşek’in 12 yıldan bahsetmesinin sebebi şu: Fitch, 12 yıl evvel, 5 Kasım 2012’de Türkiye’nin notunu “yatırım yapılabilir ülke” seviyesine çıkarmıştı. Ardından Moody’s aynı yükseltmeyi yapmıştı. Gerekçeleri iç ve dış borcun azaltılması, bütçe disiplini, büyüme… Bir de “Kurumsal güçlülük”tü. Bu öncelikle Merkez Bankasının bağımsızlığı demektir.

Bunların temelinde Kemal Derviş’in 2001 reformları vardı. Ekonominin başında Ali Babacan, Maliye’nin başında Mehmet Şimşek vardı.

Fakat 27 Ocak 2017’de Fitch ve ardından Moody’s “yatırım yapılabilir” notunu bir basamak aşağıya çektiler… Bu defa gerekçeleri dış borcun fazla artması ve “kurumsal bağımsızlığın zayıflaması”ydı.

Çünkü Merkez Bankasına artan baskılar…2014’ten itibaren “faiz sebeptir” baskısı artmıştı. Benim “Laf Dinilemedi, Merkez Bankası Nereden Nereye?” adlı kitabımda ayrıntıları görebilirsiniz.

12 YILIN DEĞERİ

Verimlilik artmadan borç ve tüketimle büyümek yapay bir refah sağlıyor, seçim kazandırıyordu. Öyle bir süreçte Fitch, Moody’ı ve S&P gibi kuruluların not düşürmeleri ciddi uyarılardı ama “dış güçler”in saldırısı gibi gösterilirdi, oy da getirdi.

Sonunda, nüfus ve ihtilaçları arttığı halde ekonomik seviye sıralamasında 1980’lere inen bir ülke olduk!

Bu yüzden Şimşek’in “12 yıl” vurgusunu fevkalade değerlidir. Bir laboratuvar deneyi gibi, “12 yıl”da yapılan yanlışların Türkiye’yi nereye getirdiğini gördük.… Bugünkü ağır sıkıntılarımızın geçen 12 yıl içindeki sebeplerini kavramak, modern iktisat ilmini anlamak demektir… Merkez Bankası’nın bağımsızlığının önemini anlamak demektir…

Şimşek aynı açıklamasında, Türkiye’nin Haziran’dan bu yana “uluslararası normlara uyan, kural bazlı ve öngörülebilir politikalar” izlediğini ve olumlu etkilerinin derecelendirmelerde çıkmaya başladığını söylüyor.

Bunun anlamı, gecen 12 yılda “uluslararası normlara uymayan, kural bazlı ve öngörülebilir olmayan” politikalar izlendiğinin tescilidir. “Faiz sebeptir… bu benim tezim” sözü açıkça bu demekti zaten.

SEÇİMLERDEN SONRA

Şimdi Şimşek, “Yerel seçimlerin ardından orta vadeli programı sürdürmek için seçimsiz uzun bir dönem olacak” diyor, İngilizce mesajında söylüyor bunu. Çünkü mevcut politikalar yetersiz! “Erdoğan politika değiştirir mi?” güvensizliği de var, yabancı yatırımcı gelmiyor, hatta Türk yatırımcı başka ülkelere gidiyor.

Şimşek, seçimlerden sonra “seçimsiz uzun bir dönem olacak” diyerek hem devam edeceği mesajını veriyor hem acı ilacı daha da acı olarak içireceğini belirterek yatırımcıdaki tereddütleri gidermek istiyor.

Özal ve Derviş kanunlara bağladıkları reformları, IMF’nin ucuz ve uzun vadeli destek kredileriyle yapmışlar, acı ilaçları bu dozda olmamıştı. IMF’nin kesin şartları olur: Merkez Bankası’nın bağımsız olması, şeffaf Kamu İhale Yasası, Kamu Bankaları, bütçe açıkları, siyasete akan muslukların kapatılması… İktidar bunu istemediğinden, umut yatırımcının gelmesi, o da sağlam kurallar ve kurumlar olmadan gelmiyor.

Netice; “12 yıllık” hataların, kuralları ve kurumları zayıflatmanın faturasını ödüyoruz, daha da ödeyeceğiz.

YORUMLAR (94)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
94 Yorum
  • Osmanlı Torunu / 13 Mart 2024 05:42

    Son on iki yıldır ülkenin yaşadığı önemli hadiseleri dikkate almadan bu yorumu yapmak sadece muhaliflikten başka bir şey değildir. Devlet yönetmek demek herşeyi kitaba uygun yapmak değil, masaya oturup gerekttiğinde yumruğunu vurarak hakkını isteyebilmektir. Geresi devletçilik oynamaktır.

    Yanıtla (0) (5)
  • Karar okuru / 13 Mart 2024 09:01

    Hiç bir şey bilmediğin halde, her şeyi biliyormuş gibi yazmışsın. Peki biz bu hale nasıl geldik. Gelişmiş ülkelerin kuralları vardır, bu kurallara başkan dahil herkes uymak zorundadır.

    Masaya yumruk konusunda Örneğin İngiltere; yönetim sık değişir ama dünyanın diğer tarafına müdahale eder, sözü kıymetli ve değerlidir.

    Biz ise sadece eser ve gürleriz, "ey İsrail"

    Yanıtla (0) (0)
  • Ahmet Cemal / 14 Mart 2024 13:08

    Ekonomide masaya vurulmaz, dahil olduğunuz sistemin kuralları vardır ; kuralları ihlal ederseniz ceza otomatik olarak gelir. Ancak ne yazık ki cezayı failler değil de mazlumlar öder..

    Yanıtla (0) (0)
  • M.NURI GOREN / 13 Mart 2024 07:52

    ‘’IMF’nin kesin şartları olur: Merkez Bankası’nın bağımsız olması, şeffaf Kamu İhale Yasası, Kamu Bankaları, bütçe açıkları, siyasete akan muslukların kapatılması… ‘’Bu alıntı makaleden.ŞEFFAF KAMU İHALE YASASI’na ihtiyaç duyulmasının diğer anlamı,sayısız kere değiştirilen bu yasanın,daha doğrusu yasasız yapılan ihalelerin KİMİ/KİMLERİ aşırı derecede zengin ettiğini de açıkça ortaya koyarken,bugün çekilen ve yarını da ipotek altına alan sorunların kaynağını da haykırmıyor mu?

    Yanıtla (3) (0)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:52

    Din kültürel konuma çekilmedikce siyaseti belirledikce toplumca huzur bulamayız gelişemeyiz. Dünya tarihi din toplumlarında huzur bulunmadığını gösteriyor

    Yanıtla (26) (7)
  • İdo / 12 Mart 2024 20:36

    Tavşan,
    Sence din nedir ?
    İlahi din hangisi,
    1 milyar 300milyon kişi ineğe tapıyor neden?

    Yanıtla (2) (0)
  • idoya / 12 Mart 2024 22:05

    bilmem kaçyüz kişide cüppeliye bağlı, neden.

    Yanıtla (2) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 23:21

    Oda cübbelinin dini ,farketmez

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okuru / 12 Mart 2024 23:10

    “Netice; “12 yıllık” hataların, kuralları ve kurumları zayıflatmanın faturasını ödüyoruz, daha da ödeyeceğiz.”
    12 yıllık hatalara giden yol öncesindeki 10 yılda döşendi sizler de oradaydınız. Şimdi …”ama ilk on yıl” diye kendinizi temize mi çıkardığınızı sanıyorsunuz!! Balık hafızalı olmayanlatır da var arada!

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 12 Mart 2024 22:44

    İleri demokrasilerde ,bir iktidara bu kadar olumsuzluğa rağmen halk tahammül eder mi?
    Hak ,hukuk adalet in tartışmalı ülkelerde, refah bir hayat süren bir Ülke yoktur Düyada.
    Kendimizi kandırmayalım.

    Yanıtla (1) (0)
  • Mustafa / 12 Mart 2024 22:33

    Derecelendirme kuruluşlarının notuna ne kadar değer veriyorsunuz, onların bize verdiği not asla başarıya verilmiş not değildir, şimşek döneminde ne düzeldi ki notumuzu yükselttiler. Kötü gidişat daha kötüye gittiği halde notumuzu yükselttiler ki daha çok batalım diye Rahmetli Erbakan nasıl düzeltmiş ti 1 yılda ekonomiyi bir incelesinler.

    Yanıtla (0) (0)
  • Yoksul / 12 Mart 2024 14:42

    Dış yatırım keşke gelmese bizim yatırımcılar dışarı gidince orayı kalkındırmak için mi gidiyor sanki. Üretimin ne ise onu tüket. Ha domates hıyar çok ürettik ihtiyacı olanla mal takası yaparsın o şart çünkü elde kalırsa israf olur. 2010 'lara kadar dış yatırımlar bizi beleşe alıştırdı. Derviş programı filan hepsi masal. Yazar abim bize ramazan ayı diye menkibe yazma siye uymaz. Hele Şimşek bu iyi bakkal çalıştırır.

    Yanıtla (1) (4)
  • okur / 12 Mart 2024 22:17

    valla tam ne demek istediğini anlamadım.açık açık yazsana beya

    Yanıtla (0) (0)
  • Mamosta / 12 Mart 2024 14:47

    Bu uluslararası derecelendirme kuruluşları Türkiye’nin notunu düşürdüklerinde Erdoğan şöyle demişti: birileri bu derecelendirme kuruluşlarının cebine 3/5 milyon dolar koyuyor Türkiye’nin notunu düşük gösteriyorlar. Acaba, şimdi de bu derecelendirme kuruluşlarının cebine birileri 3/5 milyon koyup Türkiye’nin kredi notunu yükseltiyor olabilir mi ???

    Yanıtla (18) (2)
  • okur / 12 Mart 2024 22:16

    kesin

    Yanıtla (2) (0)
  • Muharrem Keçeli / 12 Mart 2024 19:14

    Anlamakta zorluk çektiğim husus faizler düştü diye, doların fırlaması her türlü emtianın üç katına kadar bir gecede artması. Dün marketten taze fasülyenin kilosu 150 tl ye patlıcan 80 liraya satılıyordu. Etin ise yanına yaklaşılamıyor. Çocukların sevdiği hamburgerin tanesi 150 tl. satılıyor. Kısaca herşey üç katına çıktı. Bir yönetici bunun nedenlerini açıklasın. Çare arasınlar. Millet perişan. Hamaset yapmakla kendinden olmayanı teröristlikle itham etmekle bu işler düzelmiyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • okur / 12 Mart 2024 22:08

    kendileride bilemiyor,güya ekonomistler.bence bu işlerde büyük fırsatçılar var ve bu fırsatçılar iktidar ve yandaşları.hatırlayın hanım ticaret bakanımızı.

    Yanıtla (1) (0)
  • Eşref... / 12 Mart 2024 21:37

    Biseyi de bilmesek olmaz mi..?..Herseyi biliriz ama mutfakta bir yemeğe tuz ayarı yapabilirmiyiz bilemiyorum ..

    Yanıtla (1) (0)
  • The end / 12 Mart 2024 20:52

    Erdoğan enflasyon bozukluğu bugünden yarına düzelmez diyor.eeeee yıkmak kolaydır, yapmak zor. Hadi yapta görelim.sanki elinde balyoz var. Öyle rast gele vuruyor.yanlismi

    Yanıtla (3) (0)
  • Turgay / 12 Mart 2024 20:12

    Sayın Akyol Bilge Yılmaz'ın Ruşen Çakır ile yaptığı programı izleyin. Hoca bu programın başarılı olamayacağını çünkü kapsamlı olmadığını gayet güzel açıklyor. Esasında hoca açık söylemese de bunlarda bu işi yapacak kafa yok diyor. Bir tek M.Sağlam ile olmaz diyor bu program işi kolay değil ekip lazım , kararlılık lazım diyor. Hangisi bunlarda var hiçbiri o halde nefes tüketmeye gerek yok. Winter is coming....

    Yanıtla (4) (0)
  • Seher / 12 Mart 2024 20:04

    16.yüzyıldan sonra, medreselerde felsefenin ders programlarından çıkarılması ve devletin gerileme sürecinin aynı döneme denk gelmesi dikkat çekici...

    Yanıtla (3) (0)
  • Erhan Bayrak / 12 Mart 2024 19:19

    Kim balık hafızalı ise söylemenizde yarar var. "Balık hafızalı olduğumuz için" deyince suçlu kim belirsiz! Adını vermeyin, hadi, hiç değilse makamını, yerini söylersiniz kendisine söylendiğini anlar. Belki, belki ama ayağını denk alır. Ben ekonomistim diyen mesela. 2023 de kişi başına milli gelir 25 bin dolar olmadı, İlk 10 büyük ekonomiden birisi olmadık. Garantili köprü, hastane, havaalanlarına Bütçe Garanrisi milyon $ transfer ediliyor. Kamu malını zarara ugratmaktan neden soruş-turulmazlar.?

    Yanıtla (1) (0)
  • The end / 12 Mart 2024 18:38

    Erdoğan iyi bir akp başkanı. Ondan iyisi bulunmaz. Fakat bekliyoruz ne zaman cb olacak diye.bir an önce olsada ülke kurtulsa. Ha getire

    Yanıtla (1) (0)
  • The end / 12 Mart 2024 18:21

    Akp nin enbuyuk Türkiye yüzyılı projesi. Emekliye ucuz kıyma, ve ekmek kuyruğu. O da kişi başı yarım kilo.veya kuyruk ortalara gelince et bitti.yarina gel.

    Yanıtla (4) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 13:31

    İslam dini,şu ne madde için gönderilmiş mal,can,nesil,din,ve akıl için bunlar asrı saadetten sonra hiç bir dönem TAM olarak uygulanmamış.bu günkü islam devletleri yönetim şekillerini ve yaşantıları nı İslam la eşleştirmeyin .medeniyet dediğiniz ABD , Avrupa Afrika,kızılderelileri,Asya'yı ve bu günde Çin'de Filistin'de nerede durdukları ortada,....

    Yanıtla (1) (3)
  • Izmirli / 12 Mart 2024 18:01

    Asr-ı saadet dediğinde de Hz. Ömer sonrasını saymayın bence. Ondan sonrası fitne dönemidir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Misafir (Emekli) / 12 Mart 2024 16:57

    "Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, yatırım teşvik belgesi listesini Resmî Gazete’de açıklamış,
    Eylül-Aralık 2023 döneminde 5 bin 122 yatırım teşvik belgesi vermiş..
    "Cemaat hakkını almış "
    "Siyaset hakkını almış "
    "Tarikat hakkını almış "
    "Ticaret de hakkını almış "
    -Ya emekliler?
    -Ya dar gelirliler?
    -Ya muhtaç vatandaşlar?
    Onlara da avuçlarını yalamak kalmış.!"
    (Basından alınmıştır..)

    Yanıtla (7) (1)
  • Yoksul / 12 Mart 2024 15:31

    Adalete bakan Sn.Cumhurbaşkanımız son seçimim derken esas anayasa kuralını hatırlattı diyor Yani vaktinden önce seçim kararı olursa 2071 e kadar gider demek istiyor bizim gibi halka da uyar tabii.

    Yanıtla (3) (0)
  • tarlabaşılı / 12 Mart 2024 14:03

    Bu memleketin durumunu ve geleceğini düşünmek hastalık sebebidir.. Bu beceriksizler yüzünden Sağlığımızı kaybettik...Allah bunları bildiği gibi yapsın..

    Yanıtla (10) (0)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:08

    Komik değil mi 20 yıl sonra adını yerini bilmediğimiz ülkelerle aynı sıradayız ve seviniyoruz. Bu mu batı medeniyetine kafa tutacak İslam medeniyeti

    Yanıtla (23) (2)
  • Izmirli / 12 Mart 2024 09:02

    Islam medeniyeti Gazali'nin dusuncesinin Ibn Rust dusuncesine karsi kazandigi gun bitti, ondan sonrasi tepetaklak inis surecidir, geldigimiz nokta da dibidir...

    Yanıtla (16) (1)
  • Çaycı ali / 12 Mart 2024 12:10

    İmam Hanefi şeriat ile imanın ayrılığını vurguluyor, gidip bir ortamda bunu söylesek biz dinsiz oluyoruz bir Hanefinin gözünde! Yani nakil de nakil değil. İşimiz zor vesselam

    Yanıtla (11) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 13:59

    Tavşan,
    İslama düşmanlığın mı var , yoksa bu günkü "İslam"devletlerine bakarak İslam medeniyeti zannedip İslam'a saldırıyorsun.islam Allahın dinidir ona tam uyulan toplumların medeniyeti İslam medeniyeti denir .
    Mesela ülkemiz demokrasi,laik deniliyor...

    Yanıtla (1) (17)
  • Noyan Atlı / 12 Mart 2024 13:53

    Millete ilk iftarda yabancilarin ekonomi + şurubunu içirip, oylari devsirme pesindeler. Sadece Şam emevi camii avlusunda dolasan şeytanlarin düsünebilecegi bir oyun. 31.03. Son durakdan bir öncesi, hadi bastir muhalefet...

    Yanıtla (2) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 13:43

    Osmanlı ,Selçuklu,emevi , Abbasi "İslam medeniyeti dediğin " medeniyet o günkü medeniyetler den çok da iyidi,tamamen İslam la yönetilmemesine rağmen
    Avrupa medeniyeti iyi bir medeniyet olsaydı Osmanlı kısa sürede Avrupa'ya hakim olmazdı .şimdiki türkiye, Suudi Arabistan vs İslam medeniyeti mi kabul ediliyor hiçbir şekilde alakası yoktur.

    Yanıtla (0) (7)
  • orhan / 12 Mart 2024 13:33

    8 yargı paketi açıklandı yürürlüğe girdi deniliyor hangi avrupa,amerika, islam ülkeside , afrika, asya ülkesinde bu kadar yargı değiştiriliyor. bunu anlamak mümkün değil merkez bankasının başkanı ne kadar değişiyor yerinde duran yok azıcık eleştiride muz yediriliyor sonra kabuğu ile ayağı kaydırılıyor. nasıl bir yönetim anlamadım anlayamadım anlatamadım.!

    Yanıtla (6) (0)
  • Musto / 12 Mart 2024 00:56

    Erdoğan çabalarımız meyvesini verdi..Türkiye bağımsız bir devlet oldu diyor. Güler misin ağlar mısın.. Pasaportunuzun değeri kalmamış insanlar vize alabilmek için 3000-5000 avro ödüyor..Kimse vatandaşını kabul etmiyor.. ülkenin borcunu 5'e katlamışsın hiçbir yatırım yapmadan sırtına Bir de düyun-u umumiyeyi yüklemişsin.. 40 senelik 50 senelik uçakları almak için �sveç'i finlandiya'yı NATO'ya kabul etmişsin...Borç alan emir alır...

    Yanıtla (50) (1)
  • Karar okuru / 12 Mart 2024 09:30

    Güzel ama yazarımız ……”ama ilk on yıl” diyip işin içinden sıyrılıyor! Hala da Şimşek’ i anlatıyor! Bu gün ülke kaynaklarını kişisel servetlere aktaranlar uluslararası fonlar aracılığı ile Türkiye’ye yüksek faizle dolar borç bile veriyorlardır. Şimşek o camiaları iyi bilir. Böyle bir zihniyetten medet ummuş olmak her halde ibretlik bir derstir.

    Yanıtla (18) (0)
  • Musto / 12 Mart 2024 13:26

    Hocaya sormuşlar..Hocam eskiyen Ay'ı ne yaparlar?? Hoca kırpar kırpar Yıldız yaparlar. Adam ülke satılırken gelen döviz bolluğun da lüks Mercedesler alınırken karşı çıkanlara da onlar bizim için çekirdek parası diyordu. Kovuldu Ali Babacan bile Erdoğan'ı uyardı bu beton ekonomisinden Vazgeçelim dedi. Adamın Özelliği ne?Para babalarının hizmetçisi Erdoğan'la arasını bulacak.Parayı tüketen kaynakları yok eden Beştepe. Şimşek'in becerisi de zam yapacak faizleri artıracak Erdoğan'a para bulacak...

    Yanıtla (10) (0)
  • Bekir Uney / 12 Mart 2024 13:15

    Sayın Akyol balık hafızasına sonuna kadar haklısınız.Ancak bu güzelim vatanımız için neler yapılmadiki.Sonra sizlerin beyanlarinizi unutmamamak.Lazim.

    Yanıtla (2) (0)
  • Vatandaş / 12 Mart 2024 13:08

    Türkiyemiz'de sorun iktidarların uzun süre işbaşında olmaları. Yapılan iyi şeylerin, meyveleri toplama anlayışı ile heba edilmesidir. Tekrar toparlanma süreci gibi kısır döngü içinde ,faturayı halkımız ödüyor. Seçim ve iktidar olmak araç, ülkeye hizmet amaç olmalıdır. Bizde, seçim araç iktidar olmak amaç oluyor. İktidarın devamı için ülke menfaatleri gözetilmiyor.

    Yanıtla (2) (0)
  • Osman / 12 Mart 2024 11:55

    Tayyip sınıfta kaldı.Şimşek sınıfta kaldı.

    Yanıtla (8) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 11:38

    Şimşek seçimden sonra enflasyon düşecek demiş ,sizce bu cümleleri sadece son beş yılda ne kadar duydunuz...

    Yanıtla (13) (0)
  • Karar okuru / 12 Mart 2024 11:27

    Bu gün 12 Mart ülkenin defterini dürecek sürecin kritik tarihi. Muhtıra sonrası Türkiye’ nin nitelikli neslinin tasfiyeye başlandığı yıl. Sonra anti-komünist amaçlar ile bu gün ortaya çıkan ve niteliğine bakmaksızın din-milliyet eksenli örgütlenmelerin desteklendiği dönem. 80 darbesi ise kalan nesli süpürdü! Bu anlayışların yetiştirdiği bir siyasete de darbe ve askeri vesayet karşıtı olarak destek olduk O tarihlerde konu olan sol darbe özlemcileri ise yetmez ama evetçi oldu!

    Yanıtla (6) (1)
  • İdo / 12 Mart 2024 11:22

    Şimşek şahlandı,
    Enflasyon şahlandı,
    Faiz şahlandı,
    Döviz şahlandı,
    Reiz şahlandı,
    Cari açık şahlandı.
    Eee herşey şahlandığına göre durum iyi.

    Yanıtla (11) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 11:09

    Şimşek 8 ay oldu geleli Şubat ayında cari açık verilmiş halen inişteler

    Yanıtla (3) (0)
  • Muhtar / 12 Mart 2024 11:06

    Balık hafızalı olduğun belli.K Darwichin 2011 reformları çok komik.Ozaman o adam can derdindeydi ne reformu.Yaftalamamın daniskası Balık hafızalı

    Yanıtla (1) (5)
  • egeli / 12 Mart 2024 10:56

    ümit etmeye devam çiftçimizin durumu gibi bu sene yağmur yağmadı inşallah önümüzdeki yıl yağmur yağar yüzümüz güler.

    Yanıtla (4) (0)
  • Nuri Er / 12 Mart 2024 10:42

    Demokrasinin cilvesi mi desek cehalet iktidara gelince sonuç böyle oluyor.

    Yanıtla (9) (0)
  • OKUR / 12 Mart 2024 04:16

    Taha bey, zihinsel bir problem var. Kötülük yapan adam mahkemede "bir anlık şeytana uydum" deyip kendisini temize çıkarıyor. Toplumda önemli bir kesim, ekonomideki yapboz hali ve perişanlığı, ya Amerika İsrail'e, o da olmazsa şirketlerin ve esnafın hırsına bağlıyor ve iktidarı masum görüyor.

    Yanıtla (24) (0)
  • okur / 12 Mart 2024 10:41

    İşte her alanda toplam yaşam kalitemizi düşüren temel etken de bu "Düşünce Konforu". Yani gerçek olgulara göre değil, hoşa giden algılara göre düşünüvermek.

    Yanıtla (7) (0)
  • İdo / 12 Mart 2024 10:39

    Bunlar ta baştan beri çözmek için gelmediler BOP projesi ni ifa etmek için gelmişler... Hepsi hikaye aynı tip insanları boyalayıp boyalayıp önümüze koyuyorlar birşeyler yapıyor gösterip tepedeki sütten çıkan kaşık olsun bir kaşık bal ağza sürülüyor o kadar..
    Bu devren bu düzen değişmeli .
    Şimşek gelmiş fakirin cebini karıştırıp düzelteceğini zannediyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Adnan Topuz / 12 Mart 2024 10:29

    Malumatla bilgi sahibi olmak ülkeyi bu noktaya getirdi. Faiz sebep enflasyon sonuç olmadığının deneysel ispatı yapıldı. Taraftar yapı bu deneyi görse de piyasanın canlı olma illüzyonuna itibar ediyor. Bu illüzyon gerçek olsa İsrail'e kafa tutmaz mı? Tercihinin doğruluğunu, güçlü ve itibarlı olmayı istiyor taraftar. Öyle bir benlik girdabı içerisinde ki, güzel ahlakı ve adaleti ortaya çıkaramıyor.

    Yanıtla (1) (0)
  • serçe / 12 Mart 2024 10:18

    Tarihte ilk kez köleliğin yasaklanması MÖ 1800 yılında oldu. Yani İslamdan 2.400 yıl önce.
    Ur Kralı Ur-Nammu çıkarttığı Ur-Nammu yasalarıyla köleliği yasakladı.
    2- Yine MÖ 1300'lü yıllarda Mısırda Firavun Akhenaton Köleliği yasakladı.

    Kölelik bir insanın bir başka insanla kurduğu en rezil ilişki biçimidir. Bu insanları alıp satabilirsiniz, tecavüz edebilirsiniz, isterseniz öldürebilirsiniz.
    Ama dinler yasaklamıyor. Enteresan değil mi.

    Yanıtla (10) (1)
  • MARİFET / 12 Mart 2024 10:09

    2001'de ekonomisiyle, fırtınalı denizde meçhule savruIurken;
    - İMF'nin çapasıyla tutunmuş,
    - APO'nun yakalandığı, terörün sönümlendiği bir ortamda, siyasi evhamı depreşen Bahçeli tarafından koalisyon bozularak gidilen seçimde (ABD) güdümüyle iktidara gelmiş bir AK Parti...
    - AB'ye üyelik görüşmeleriyle hukuk limanına sığınmış ve
    - Gökten yağan $'dan yararlararak düze çıkmış bir Türkiye...
    - Böyle dönemde ŞİMŞEK başarılıymış(!)
    - Marifet böyle ortamda başarılı olmak...
    - Yolu açık olsun!

    Yanıtla (10) (1)
  • The end / 12 Mart 2024 10:05

    Erdoğan'a nasıl guvenelim. Erdoğan'a güvenmek için ahmak olmak gerek. Niyemi. Erdoğan ortada, ülke ortada söyledikleri ortada ülkenin acınası hali ortada, fiatlar, kuyruklar, istismarlar, kimler milletin sırtından zenginleşti, İBB nin parası akp döneminde nerelere aktarıldı neler neler.dunyaya rezil olmuş bir ülke.

    Yanıtla (12) (0)
  • Takipci / 12 Mart 2024 10:02

    Sn M. Simsek oncesinde 12 yil mecliste ve hukumette gorev yapti, bu surede Ihale Kanunu kac defa degisti???

    Yanıtla (7) (0)
  • Yurtsever / 12 Mart 2024 09:43

    Ödeyeceğiz, inleye inleye ödeyeceğiz de buna neden olan ve olanlara hiç mi hesap soramayacağız!? Biraz da oraya değinseniz. Yapanın yanına kar mı kalacak?

    Yanıtla (6) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 12 Mart 2024 09:32

    Bu konuda bir tek Fitch yükseltti, diğerlerinin sesi çıkmadı , neden acaba ?
    Hem ekonomik büyüme de dahil olmak üzere bunlar bizim karnımızı doyurmuyor .
    M.Simsek , tokmak başkasında olduğu için inisiyatif kullanamıyor, bu gidişle ne zaman ve nasıl düzeltecek?

    Yanıtla (5) (0)
  • KARAR okurr / 12 Mart 2024 09:31

    Değil Bakan Şimşek Kara Şimşek de çözemez!

    Yanıtla (4) (0)
  • Kaya / 12 Mart 2024 04:17

    Sayın hocam,Merkez Bankası’nın bağımsız olması, şeffaf Kamu İhale Yasası, Kamu Bankaları, bütçe açıkları, siyasete akan muslukların kapatılması… Diyelim ki hepsini yaptı.Şimdi fikriniz anlamak isterim hocam. Yedi yılda yedi yüz bin eli kalem tutan vatandaşı ülkeyi terkettiği yazılan-çizilen bir ülke bu aydın açığını kaç on yılda kapatır?

    Yanıtla (11) (1)
  • Karar okuru / 12 Mart 2024 09:22

    Sanırım şurada da hata yapıyoruz her eli kalem tutan aydın olmuyor, hatta büyük kısmı aydın değil ve böyle bir iddiaları da yok. Ama coğrafyamızda aydın zaten bir elin parmağı kadar var, onun dışında oradan oraya savrulan, öngörüleri zayıf, rüzgara göre eğilen, dün durduğu yeri bu gün yeren bir anlayışa aydın denemez, olsa olsa hevesli denir. Bizdeki durum tam da böyle gibi.

    Yanıtla (4) (1)
  • Karar okuru / 12 Mart 2024 09:17

    “Netice; “12 yıllık” hataların, kuralları ve kurumları zayıflatmanın faturasını ödüyoruz, daha da ödeyeceğiz.”…….yapmayın sayın yazar ilk on yıl söylemlerine kapılıp destek olduğunuz dönemlerin faturaları bunlar. Temel duruşları da, anlayışları da bu günlere zaten işaret ediyordu ama hayal ve aldatmalara kananlar, ve milletin de aldanmasına vesile olanlar şimdi fark ettiler. Ülke hem ekonomik hem, sosyal hem de kültürel olarak yağmalandı hala aynı hatalar. Daha dün getirdikleri MB başkanı gitti

    Yanıtla (3) (0)
  • ÖZCAN ŞAHİN / 12 Mart 2024 08:49

    GÜNAYDIN bir ülke 20 yılda 100 yıl geriye nasıl götürülür onuda bu iktidar sayesinde gördük ÜLKENİN 100 YILDAyaptığı bütün fabrikaların satılıp BETONA dönüşünü gördük BEDAVA yaptırıyoruz diye KÖPRÜ YOL HAVAALANIyabıp miyarlarımızı ödeyen bir iktidar gördük HAK HUKUK VE DEMOKRASININsıfırlandığı bir oduk ÜLKEYE YAZIK OLDU EFENDİM

    Yanıtla (3) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 12 Mart 2024 08:31

    Gri listeden hala çıkmadık. İşsizlik zirvede. İPSOS diyor ki, Türkiye'nin psikolojisi bozuk! Yolsuzlukta hala zirvelerdeyiz. İnsan haklarında Afrika'nın altındayız. O kredi derecelendirme kuruluşlarının neden not yükselttiğini bazı ekonomistler yazdı, keşke okusaydınız! Ülke batıyor, MB rezervi eksi 43 milyar dolarda, emekli asgari ücretli sabahın köründe et ekmek kuyruğunda siz derecelendirme kuruluşunun raporlarını görüyorsunuz!

    Yanıtla (5) (1)
  • ÖTÜKENLİKURT / 12 Mart 2024 08:27

    Sayın yazar size katılmıyorum. Yüksek mahkemelerin birbirini boğazladığı, yargının nasıl bir rüşvet ağının içinde çırpındığını bir Başsavcının açıkladığı, hafızı seviyeli şekilde eleştiren bir kişinin gözaltına alındığı bir ülkede güven o lu şa maz! Seçimlerden sonra kemer sıkmaya devam edilirse halk isyan eder! Zaten ucuz ekmek kuyruğunda bunalan ahali, kaybedecek neyim var diyerek sokağa iner. Hafız bunu göze alamaz!

    Yanıtla (6) (1)
  • Yolcu / 12 Mart 2024 08:26

    Mehmet Şimşek in başarılı olacağını düşünmüyorum.

    Yanıtla (2) (0)
  • BirOkur / 12 Mart 2024 08:15

    Geçmişte bazı kirli olaylar patlak verdiğinde, sonuçları yıllarca devam eden davalar oldu. Akp ve MHP ittifakının kirli çamaşırları için de bu durum olacak.Devlet aklı unutmaz. Suçlar için milat da kabul etmez unutmayın. Hiçkimsenin yaptığı kimsenin yanına kar kalmaz.

    Yanıtla (4) (0)
  • Oh! / 12 Mart 2024 07:50

    Ne demişti bir ‘şerefli’ “ohhhh olsuuunnn ohhhh”!! kesinlikle katılıyorum! Tercih ettin, katlan!

    Yanıtla (5) (0)
  • Ali Rıza / 12 Mart 2024 07:23

    Paran yoksa borcun varsa konuşamazsın düşünemezsin , hele evin yoksa kiradaysan, çoluk çocuk varsa uyuyamasın, sabah gidecek bir işin de yoksa ekmek bile yiyemezsin , işte yurdum insanının galip ekseriyetinin geldiği nokta bu .. Mahkum olmak buna denir, ne yapacağına karar bile veremezsin, acı ama gerçek bu ..

    Yanıtla (4) (0)
  • AHMET GÜLÇUBUK / 12 Mart 2024 07:18

    içilen ve içilecek tüm acı ilaçları yine en az gelir düzeyine sahip emekliler işçiler dar gelirliler içecek...işsizlik artacak...ama düzeliyoruz dendiğinde yine bu acıyı yaşayanlar bir şey görmeyecek...sadece zenginin zenginliği artacak. Kartelleşme çoğalacak.

    Yanıtla (3) (0)
  • Zafer / 12 Mart 2024 07:07

    Bu ülkede reis ci kafalar değişmeli beni yöneten benim gibi yaşamalı sarayda değil sırca köşkte değil koruma konvoyuyla değil ama olurmu kesinlikle hayır kamuya belediyelere okadar cok adam alındıki

    Yanıtla (3) (0)
  • Rmzn / 12 Mart 2024 07:01

    Peki bütün bu hataları göz göre göre yapanın yaptıklarının hesabı sorulmayacak mı? Halk yalan medyayı takip ettiği için bilmiyor diyelim ama ya bunları bilip de susanlar, hiç bir şey yapmayanlar....

    Yanıtla (4) (0)
  • mavideniz@ / 12 Mart 2024 06:28

    Haylazdım,yaramazdım,kulağımı çektin,azarladın,okuldan attın,sınıfta bıraktın.Cahildim,okumadım.Sokakta büyüdüm.Artık her konuda bir fikrim var ve seçimlerimle sana hayatı zindan ediyorum.Sen benim öğretmenimdin.Beni hatırladın mı hocam !

    Yanıtla (0) (0)
  • Fani / 12 Mart 2024 05:23

    Rabbim bizlere doğruların yolundan gitmeyi nasip etsin. Bahşettiği aklı doğru kullanmayı ve merhametli olmaktan yoksun bırakmasın. Güzellikler hepimizin olsun.

    Yanıtla (3) (3)
  • SG / 12 Mart 2024 03:16

    Kurtarıcı DİYE getirilen Mehmet Şimşek dolandırıcılıktan suçlandı.Zamaninda URTLA LÜKS ARABALAR için çerez(fındık fıstık) parası diyen zat şimdi çıkmış A4 kagidin iki yüzünü de kullanıyorum tasarruf yapıyorum diyor.Agam bizimle alay ediyor herhalde

    Yanıtla (14) (1)
  • SG / 12 Mart 2024 03:09

    KREDİ almak için çalmadık kapı kucaklamadiginiz Devlet adamı kalmadı.Ne itibar kaldı nede karizma kaldı.Yok oldu yok yerlerde bile sürünmuyor.AL sana al sana(Arap finansörlere) IMF Aptalmi karşılığını olakmayan yere KREDİ açacak.

    Yanıtla (7) (1)
  • Karar Okuyucusu / 12 Mart 2024 02:20

    Anayasa Mahkemesi kararlarının tanınmadığı bir ülkede allame-i cihan olsa ekonominin düzelme şansı yoktur. Nokta.

    Yanıtla (21) (1)
  • Ergun / 12 Mart 2024 02:03

    Ramazan geldi.Ramazan yazıları bekliyoruz efendim.

    Yanıtla (0) (20)
  • Ömer / 12 Mart 2024 01:08

    Başta üniversitedeki meslektaşlarım olmak üzere Akp oy veren insanlar faiz sebeptir tezini savunup da faiz 45 olduğunda enflasyonun nereye uçucağı konusunda bir kaygı taşımamaları düşündürücü. Kayıp 12 yılın baş sorumlusu ile kurtarıcısı aynı kişiler. Vesselam

    Yanıtla (22) (1)
  • İstanbullu bir okur / 12 Mart 2024 00:40

    Ehh Sn.Üstat;duayen gazetecilik ve kanaat önderligi,bu olsa dedirten akıl,fikir dolu bir yazı olmuş,zihninize ve kaleminize saglık.Evet sabırsızlıkla bekliyoruz,hem seçimleri,ki her ne kadar bakanlar kurulu-diger işleri tam-bilinmez kapasitede helletmiş olmalılar-da sandıkta da görüşürüz belki,zaten seçim sonrası millet ak koyunla,kara koyunu iyiden iyiye ayırt edebilir halede gelecek.Ey milletimiz,bariki oyunuzu isabetli kullanında,ellerim kırılsaydıyı birdaha söylemeyin.Aynı delikten bird.ısmy

    Yanıtla (3) (1)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:25

    Mehmet Şimşek ekonomiyi düzeltemeyecek . Düzeltmek için batı medeniyeti kuralları ve ahlakı gerekecek. Bu iktidar bunu yapmaz

    Yanıtla (13) (1)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:15

    Cem yılmaz içkili fotoğrafını paylaşmış. Ülkenin sorunlarına ay kadar uzak umursamayan islamcılar birden duyar kasmaya başladılar. Dünya yıkılmıştı sanki. Hani herkes istediği hayatı yaşayacaktı

    Yanıtla (15) (0)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:12

    Köleliği yasaklayan bir din var mı. Yoksa neden yok.

    Yanıtla (6) (1)
  • Tavşan / 12 Mart 2024 00:11

    Erdoğan'ın iktidarı akıl mantık ve bilimden uzak bir iktidar oldu. Milyonlarca sığınmacı Afrika ligine düşen ekonomi ve ahlaksızlığın tavan yapması.

    Yanıtla (12) (1)